Apa yang Anda Cari ?

Thursday 12 June 2014

MAKANAN TAMBAHAN UNTUK IBU MENGANDUNG

Sedikit panduan untuk ibu-ibu yang sedang mengandung dan mencari supplements yang sesuai supaya ibu dan anak dalam kandungan berada ditahap yang paling sihat. Di sini saya kongsikan ilmu apa yang saya ada dengan anda semua.


Panduan Pemakanan Tambahan Buat Ibu Mengandung.


Selain mendapatkan keperluan zat-zat gizi daripada makanan yg diambil setiap hari, ibu mengandung juga perlu mengambil makanan tambahan sebagai membantu perkembangan janin yang sihat dan sempurna. 

Berikut adalah keperluan nutrisi yang perlu diambil oleh ibu mengandung :


1. PROTEIN - Boleh di dapati dalam ESP Shaklee

Penting untuk membina tisu dalam badan. Tumbesaran bayi, uri, rahim, tisu payudara dan bekalan darah bergantung kepada bekalan protein yang cukup. Asid amino adalah unit asas untuk protein. Asid amino yang diperlukan adalah asid amino yang tidak boleh dihasilkan dalam badan dan perlu diambil dari diet.

2. IRON (Zat Besi) -  Boleh di dapati dalam Vita-lea

Penting untuk menghasilkan darah. Ia merupakan bahan terpenting dalam penghasilan hemoglobin yang membawa oksigen disekeliling tubuh. Bekalan darah semakin bertambah semasa hamil, membuatkan keperluan zat besi bertambah. Mengambil makanan yang tinggi Vitamin C akan menolong penyerapan zat besi.

3. KALSIUM - Boleh di dapati dalam Ostematrix

Bayi memerlukan kalsium untuk pembentukan tulang dan gigi. Anda dan bayi memerlukan mineral untuk mengekalkan kakuatan gigi dan tulang, pembekuan darah yang normal serta fungsi otot dan saraf.

4. ASID FOLIK - Boleh di dapati dalam B complex dan Vita-Lea

Asid folik, sejenis Vitamin B amat diperlukan untuk pembentukan sel darah marah dan sel baru dalam badan. Kekurangannya akan menyebabkan anemia dan bayi mendapat cacat saraf tunjang.

5. ASID LEMAK TEPU - boleh di dapati dalam Omega Guard

Asid lemak ialah unit asas untuk lemak. Asid lemak tepu adalah asid lemak yang tidak boleh dihasilkan dalam badan perlu diambil dari makanan. Ia amat penting kerana ia diperlukan untuk menghasilkan sel-sel baru yang terbentuk dengan pantas.

AA dan DHA penting untuk tumbesaran normal dan perkembangan otak bayi.


Sesetengah orang confuse mcm mana aturan makanan vitamin Shaklee ni. Jangan confuse...sila baca di bawah.

(1) B-Complex 1 tab daily. Tak perlu ambil acid folic separately, because this B-Complex dah lengkap dgn 8 kumpulan B, termasuklah asid folik.

(2) Vita-Lea with Iron1 tab daily. Vita-Lea ni is a multivitamin. So, bila dah ambil Vitalea tak perlu ambil Obimin lagi.

(3) Vit-C1 tab daily. Improve your antibodi, natural antihistamine and collagen source, so will reduce stretch mark effect.

(4) OsteMatrix 4 tab daily, will give you 1000mg calcium needed daily. Setiap satu tab ada 250mg Calcium. Ibu mengandung perlukan 1000mg-1300mg calcium sehari untuk pembentukan tulang yg kuat & gigi utk baby. Jika anda minum susu penuh kalsium segelas sehari, ambil 2 biji OsteMatrix sehari pon mencukupi.

Mari saya kongsikan artikel daripada babycenter.com
When you’re pregnant, your developing baby needs calcium to build strong bones and teeth; to grow a healthy heart, nerves, and muscles; and to develop a normal heart rhythm and blood-clotting abilities. If you don’t get enough calcium in your diet when you’re pregnant, your baby will draw it from your bones, which may impair your own health later on. (Baby Center)

(5) Protein (ESP) Bancuh satu sudu ESP ke dalam secawan air dan diminum. Sekali sehari ajer. Air tu boleh air kosong, ataupun juice seperti orange juice. ESP ini akan berikan tenaga berterusan, supaya ibu tak cepat letih, selain mencantikkan kulit. Kurang stretch-mark effect.

(6) OmegaGuard 1 tab daily is enough. Selebihnya, khasiat DHA nie boleh anda dapati dari pemakanan seharian.  DHA dan EPA dari Omega nie penting untuk pembentukan brain & mata baby, ya. Buat ibu pula, ia akan kawal paras kolesterol dalam badan ibu.

Saya quote kepentingan Omega :

The benefits for baby are:
* A better brain with higher intelligence
* Good nervous system development
* Better eyesight from retina formation
* Fewer behavioral problems after birth
* Better sleep patterns for a new born

Health benefits for mom include:
* Less chance of developing pre-eclampsia
* Protection against brain loss during pregnancy
* Less chance of pre-term labor and cesarean
* Much lower risk of postpartum depression
* Greatly reduced incidence of breast cancer

DHA and EPA make up about 70% of a newborn baby’s brain, retina and nervous system. The only way a fetus can get these important omega 3 fatty acids is from mom. And the amount is dependent on how much she’s getting in her pregnancy diet. (BellaOnline)

Untuk penyerapan nutrients yang lebih baik, better ambil vitamin di waktu malam. Namun kalau nak ambil semua serentak mesti sukar, kan?

Jadi, ini suggestion saya:
(1) After breakfast : Secawan ESP & 1 biji Vita-Lea.
(2) After lunch : B-Comp, Vit-C & Omega.
(3) After Dinner : 2 biji OsteMatrix. 

Sebabnya, penyerapan kalsium bergantung kepada berapa kerap kita buang air kecil. Pada waktu malam, kita kurang ke toilet, so tubuh lebih mudah menyerap lebih banyak kalsium. Dan, bonusnya, anda akan dapati boleh bangun pagi keesokannya dengan lebih mudah, tiada cramp, badan rasa ringan gitu.

Ini sekadar cadangan, tapi anda boleh juga tukar2 ikut keserasian dan keselesaan. Namun, yang OsteMatrix tue, saya sangat galakkan ambil di waktu malam.

Untuk mendapatkan produk Shaklee, boleh hubungi saya di 0173725667 atau email ke tollgategirl@yahoo.com atau boleh pm saya di FB Page Kedai Online MamaUmmi

Cara paling mudah, anda boleh order dengan click disini -->>

ORDER SET HAMIL (FULL SET)


No comments:

Post a Comment