Apa yang Anda Cari ?

Friday 19 September 2014

SAKIT SENDI DAN CARA MERAWAT SAKIT SENDI

SENDI DAN MASALAH SENDI

Apakah itu sendi dan masalah sendi? 


Sistem 'musculoskeletal' kita dibina daripada tulang, otot dan sendi. Tulang di bahagian sendi bersambung antara satu sama lain dibantu oleh tisu yang kuat dikenali sebagai 'tendon' dan 'ligamen'. Di penghujung setiap tulang ada lapisan licin yang melindungi tulang rawan dan tisu lembut (membran sinovia) yang menghasilkan cecair (cecair sinovia). Dengan adanya rawan dan membran sinovia, tulang kita diimbangi dan dilincirkan supaya mereka tidak akan bergesel antara satu sama lain dan juga membantu menyerap hentakan dari impak fizikal. Sendi membantu menggerakkan tubuh badan kita.

Tetapi, bila usia semakin bertambah, tulang rawan akan mula merosot kerana tekanan fizikal dan bebanan yang berterusan. Membran pelindung dan cecair dalam sendi mula berkurangan dan kering. Perubahan ini menyebabkan tulang di bahagian sendi bergesel antara satu sama lain dan ia menyakitkan. Antara petanda adalah seperti perubahan bentuk-terutamanya di jari tangan atau jari kaki anda, mula terasa sakit di bahagian sendi. Sendi mungkin menjadi bengkak dan panas apabila disentuh. Masalah-masalah ini biasa terjadi dikalangan orang yang lebih tua. Biasanya, ia hanyalah sakit yang sedikit, tetapi kadang-kadang sakit sendi ini boleh membuatkan seseorang itu sukar untuk bergerak dan akhirnya mungkin perlu menjalani pembedahan atau perlu membuat penggantian sendi.


Jenis-jenis Masalah sendi;

Artritis (atau osteoartritis) adalah jenis masalah sendi yang paling biasa dikalangan orang tua. Ia biasanya memberi kesan kepada lutut, pinggang, tangan, tulang belakang ataupun bahu(kadang-kadang).


Rheumatoid arthritis adalah jenis kedua yang paling biasa bagi 'chronic arthritis'. Ia adalah disebabkan oleh tindak balas auto-imun di mana sistem imun badan anda tersilap menyerang tisu sendi. Kebanyakan melibatkan sendi di jari, pergelangan tangan, siku, lutut, buku lali dan jari kaki. 

Lain-lain jenis 'arthritis' termasuklah gout. Kadang-kadang terdapat masalah mekanikal di dalam sendi seperti tulang rawan koyak, yang menyebabkan kesakitan atau menghalang pergerakan sendi. 

Lain-lain masalah sendi yang memberi kesan kepada tisu lembut seperti otot, tendon, dan ligamen adalah seperti Rotator cuff injuries, Tendonitis, Frozen shoulder, Fibromyalgia, Carpal tunnel syndrome dan Bursitis



KESIHATAN SENDI PERLU DIJAGA

Jadi, jangan biarkan sakit sendi menghalang kita untuk bergiat aktif dan bergerak dengan bebas. Pencegahan awal boleh menjadikan sendi kita sihat pada masa akan datang. Tidak kira kita mengidap penyakit sendi ataupon tidak, adalah penting bagi kita untuk mendapatkan nutrisi sendi seiring dengan peningkatan usia.





Ekstrak Boswellia telah digunakan sejak berkurun zaman dahulu di dalam perubatan Ayurveda untuk merawat masalah sakit sendi seperti osteoarthritis dan arthritis. Komponen asid Boswellia hasil daripada ekstrak Boswellia merupakan komponen utama yang membantu meningkatkan keselesaan pada tulang sendi. Selain daripada itu ianya juga berperanan dalam memelihara kesihatan sendi daripada serangan bahan kimia yang menjadi punya ketidakselesaan pada tulang sendi.



Antara lain-lain keistimewaan yang terdapat di dalam AJHT Shaklee ialah glucosamine. Sumber glucosamine yang digunakan ialah hasil daripada ekstrak jagung dimana kandungannya adalah lebih pekat. Glucosamine adalah komponen yang  membantu membina bendalir sinovial untuk memberikan keselesaan kepada pergerakan sendi.

Bagi melengkapkan penyerapan yang lebih baik untuk kesihatan sendi di dalam AJHT Shaklee ialah vitamin c, zink, kuprum dan manganese. Kesemua komponen ini berupaya membina kolagen penyambung bagi tulang rawan.





Bahan-bahan yang terdapat dalam AJHT :

  • Ekstrak Boswellia
  • Ekstrak jagung – Sumber glukosamin yang pekat. Glukosamin membantu meningkatkan pelbagai gerakan, mobiliti dan fleksibiliti.
  • Vitamin C
  • Zink, kuprum dan manganes





Ciri-ciri, Perbezaan AJHT Shaklee dengan jenama lain:



  • 100%  bebas kekerang
  • 100% vegeterian
  • 100% bebas kondrotin (untuk penyerapan glukosamin yang baik)
  • Hanya dua biji sehari
  • Kaplet yang mudah ditelan
  • Tiada perasa tiruan, pemanis atau pengawet
  • Bebas gluten






Kebaikan / Manfaat Advance Joint Health Tablet:
  • Menggalakkan mobiliti
  • Meningkatkan fungsi sendi
  • Meningkatkan fleksibiliti
  • Menyokong kesihatan sendi untuk jangka masa panjang



Keistimewaan AJHT Shaklee

Hasil ujian klinikal yang telah dijalankan mendapati AJHT mampu meningkatkan keselesaan sendi dalam masa 5 hari dimana hampir 28% lebih pantas dari yang didakwa oleh satu jenama terkemuka terkenal


Antara Testimoni Pengguna AJHT Shaklee





















* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?
BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..
MODAL SERENDAH RM75
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI"



HUBUNGI SAYA
Email: tollgategirl@yahoo.com
H/P no: 017 3725667
FB: Ummi Hanifah Abd Halim
Instagram: mamaummi


No comments:

Post a Comment