Apa yang Anda Cari ?

Friday 26 September 2014

APA ITU ASID LEMAK OMEGA-3

Omega-3 merupakan Asid Lemak yang dikenali ramai. Namun, tidak semua tahu secare terperinci apakah itu Omega-3 dan apakah manfaat disebalik asid lemak tidak tepu ini.



Disini, dikongsikan maklumat tentang Omega-3 untuk pengtahuan bersama.



1. Apakah asid lemak omega-3, dan mengapa anda perlu pastikan ia ada dalam diet harian anda? 

Asid Lemak Omega-3 adalah asid lemak tidak tepu yang merupakan nutrien penting untuk kesihatan. Kita perlukan omega-3 asid lemak untuk pelbagai fungsi badan yang normal, seperti mengawal pembekuan darah dan membran membangunkan sel membran di dalam otak. Oleh kerana badan kita tidak boleh menghasilkan lemak Omega-3, kita perlu mendapatkannya melalui makanan. Asid lemak Omega-3 juga dikaitkan dengan banyak faedah kesihatan, termasuk perlindungan terhadap penyakit jantung dan strok. Kajian baru mengenal pasti potensi manfaat untuk pelbagai keadaan termasuk kanser, penyakit radang usus dan penyakit autoimun yang lain seperti lupus dan artritis reumatoid. 

2. Apakah sumber makanan asid lemak omega-3? Berapa banyak yang anda perlu makan makanan ini untuk mendapatkan cukup Omega-3? 

Terdapat dua jenis utama Asid Lemak omega-3 dalam diet kita: Satu jenis adalah asid alfa-linolenik (ALA), yang terdapat dalam beberapa minyak sayuran, seperti kacang soya, biji sesawi (canola), flaxseed dan walnut. ALA juga ditemui dalam beberapa sayur-sayuran hijau, seperti tauge, kale, bayam, dan sayur-sayuran salad. Jenis lain, asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA), terdapat dalam ikan berlemak. Badan sebahagiannya menukar ALA kepada EPA dan DHA. 

Untuk kesihatan yang baik, anda harus berusaha untuk mendapatkan sekurang-kurangnya satu sumber yang kaya dengan omega-3 asid lemak dalam diet anda setiap hari. Mungkin dengan cara satu hidangan ikan lemak (seperti salmon), satu sudu canola atau minyak kacang soya dalam sos salad atau dalam masakan, atau sedikit walnut atau flaxseed dicampurkan ke dalam oat pagi anda. 


3. Yang mana lebih baik, mendapatkan Asid lemak Omega-3 daripada makanan atau daripada makanan tambahan? 

Sudah tentu makanan, kerana tumbuh-tumbuhan dan ikan yang mengandungi lemak omega-3 mempunyai nutrien yang lain, seperti protein, vitamin dan mineral. Namun, orang yang tidak makan ikan atau makanan lain yang kaya dengan asid lemak omega-3 perlu mengambil suplemen omega-3 dalam 500 mg setiap hari; minyak ikan digunakan dalam makanan tambahan, tetapi ada juga makanan tambahan vegetarian yang mempunyai ALA. Kajian menunjukkan bahawa orang yang telah mempunyai serangan jantung boleh mendapat manfaat daripada makanan tambahan Omega-3 dengan dos yang lebih tinggi,  

4. Bolehkah Asid Lemak Omega-3 dimusnahkan oleh haba yang tinggi ketika dimasak? 

Tidak jika menggunakan minyak yang segar. Malah, didalam minyak yang digunakan setiap hari untuk menggoreng, anda akan mendapati ALA di dalamnya.


5. Asid Lemak omega-3 (EPA dan DHA) memainkan peranan dalam pencegahan dan / atau rawatan untuk keadaan kesihatan berikut: 


  • penyakit kardiovaskular 
  • tekanan darah tinggi 
  • kolesterol tinggi 
  • diabetes 
  • Pembekuan darah yang berlebihan 
  • Penyakit Alzheimer 
  • penurunan kognitif 
  • Penyakit Parkinson 
  • sklerosis berbilang 
  • Pembangunan sistem saraf 
  • kemurungan 
  • gangguan bipolar 
  • Mengandung / menyusukan anak




"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?
BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..
MODAL SERENDAH RM75
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI"




HUBUNGI SAYA
Email: tollgategirl@yahoo.com
H/P no: 017 3725667
FB: Ummi Hanifah Abd Halim
Instagram: mamaummi




 COD - Saujana Utama; Puncak Alam; Alam Budiman; Sri Pristana; Sungai Buloh; Desa Coalfield; Sunway Kayangan; sepanjang jalan batu Arang dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA


No comments:

Post a Comment