Apa yang Anda Cari ?

Thursday 14 November 2013

MAKANAN SELEPAS RAWATAN KANSER PAYUDARA

Loya dan muntah adalah perkara biasa selepas pembedahan, kemoterapi atau radiasi. Lain-lain gejala selepas pembedahan termasuk hilang selera makan  dan "sindrom membuang " dipanggil cachexia . Ini adalah proses membuang otot , tisu organ, dan lain-lain jisim badan tanpa lemak. Ia disertai dengan penurunan berat badan dan lemah seluruh badan.

Berikut adalah beberapa cara untuk mengurangkan gejala loya selepas rawatan kanser payudara:

  • Makan beberapa kali dalam kuantiti yang kecil dan bukannya makan 3 kali dalam kuantiti yang besar.
  • Beralih kepada protein shake, yogurt , dan minuman protein cecair bukan makanan pepejal.
  • Makan sup, seperti sup ayam dengan sayur-sayuran.


Pemakanan untuk membantu Penyembuhan

Pemakanan yang betul dikaitkan dengan peluang yang lebih besar untuk pulih daripada kanser. Selepas pembedahan kanser, badan anda memerlukan Protein yang lebih daripada bekalan hari biasa. Protein diperlukan untuk membaiki sel-sel , melawan jangkitan , dan menyembuhkan incisions . Sejurus selepas pembedahan, tingkatkan pengambilan protein anda tanpa perlu risau mengenai kalori. Ia akan membantu penyembuhan anda dan membantu anda mendapatkan semula kekuatan anda. Jika anda perlu untuk mengurangkan berat badan, anda boleh memberi tumpuan selepas pemulihan 'post-op' anda.

Teruskan membaca di bawah ...
Berikut adalah beberapa cara untuk meningkatkan pengambilan protein anda:

  • Tambah serbuk protein atau susu kering dalam diet harian.
  • Tambah keju parut ke dalam sayur-sayuran , kentang , beras, dan salad.
  • Tambah makanan tinggi protein seperti badam , kacang tanah , dan keju untuk diet anda.



Pemakanan yang membantu Mencegah pembentukan semula.

Fitokimia adalah bahan kimia yang terdapat dalam makanan tumbuhan. " Phyto " ertinya tumbuhan. Sesetengah fitokimia telah dikaji sebaga anti- kanser. Ia berupaya untuk mengelakkan pembentukan semula.


  • Soya . Kacang soya mengandungi fitoestrogen. Ini adalah sebatian yang lemah seperti estrogen. Kacang soya (juga dipanggil edamame), tauhu, susu soya, dan sup miso ini semua mengandungi fitoestrogen. 
  • Antioksidan . Banyak sayur-sayuran, buah-buahan, kacang, dan lain-lain makanan yang mengandungi antioksidan. Contoh makanan yang mengandungi antioksidan termasuk brokoli dan mangga. Antioksidan melindungi sel-sel anda daripada kerosakan yang berpunca daripada "radikal bebas." Ini adalah atom atau kumpulan atom yang dianggap mencetuskan pertumbuhan kanser. Pakar pemakanan menasihatkan makan makanan yang seimbang dengan pelbagai makanan yang segar untuk mandapatkan antioksidan.
  • Beta- karotena. Beta- karotena terdapat dalam lobak , aprikot, keladi, dan lain-lain sayur-sayuran berwarna oren dan buah-buahan yang berwarna. Keputusan hasil kajian mendapati hubungan antara kanser payudara dan beta- karotena adalah tidak konsisten. Tetapi terdapat beberapa kajian yang menunjukkan bahawa diet yang tinggi beta- karotena boleh mengurangkan risiko kematian akibat kanser payudara.
  • Lycopene . Lycopene adalah sebatian antioksidan yang memberikan tomato, buah-buahan lain dan sayur-sayuran mempunyai warna. Ia juga boleh membantu mencegah berulangnya kanser payudara dalam sesetengah wanita. 

Untuk mendapatkan sebarang Produk Kesihatan Shaklee, boleh berhubung terus dengan saya di 0173725667.


No comments:

Post a Comment