Apa yang Anda Cari ?

Tuesday 8 January 2013

APA ITU TEKANAN DARAH TINGGI


Apakah itu Tekanan Darah Tinggi?

Tekanan darah tinggi, juga dikenali sebagai hipertension, penyakit kardiovaskular yang paling biasa.

Tekanan darah merujuk kepada daya darah menolak ke arah dinding arteri kerana ia. Seperti udara di dalam tayar atau air di dalam hos, darah mengisi arteri kapasiti tertentu. Sama seperti udara yang terlalu banyak tekanan boleh merosakkan tayar atau terlalu banyak air menolak melalui hos taman boleh merosakkan hos, tekanan darah tinggi boleh mengancam arteri yang sihat dan membawa kepada keadaan yang mengancam nyawa seperti penyakit jantung dan strok.


From symptoms to treatment to prevention
tekanan darah

Hipertension adalah punca utama strok dan punca utama serangan jantung. Di Amerika Syarikat sahaja, lebih daripada 30% daripada orang dewasa Amerika mempunyai tekanan darah tinggi. Presiden Persatuan Hipertensi Malaysia (PHP), Dr Azani Mohamed Daud berkata, dianggarkan sebanyak 0.97 bilion orang mengidap tekanan darah tinggi di seluruh dunia.  Jumlah itu dijangka meningkat kepada 1.56 bilion orang menjelang tahun 2025. Walau bagaimanapun, hanya 35.8 peratus yang prihatin bahawa mereka mempunyai hipertensi.  Namun begitu, yang lebih membimbangkan lagi adalah daripada 4.8 juta rakyat Malaysia yang mengidap penyakit hanya lapan peratus daripada mereka dapat dapat mengawal tekanan darah mereka supaya berada dalam julat yang boleh diterima.

Jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, anda mungkin akan mengetahui tentang hal itu semasa pemeriksaan rutin. Atau, anda mungkin telah menyedari masalah ketika mengambil tekanan darah anda sendiri. Pastikan untuk berjumpa dengan doktor anda untuk mengesahkannya, dan mengambil peluang untuk belajar apa yang anda boleh lakukan untuk membawa tekanan darah anda di bawah kawalan.

Bagaimana Tekanan Darah Diukur?

Dua bacaan akan keluar apabila anda membuat bacaan tekanan darah. Yang pertama dan yang lebih tinggi antara dua adalah ukuran tekanan sistolik, atau tekanan dalam arteri apabila jantung berdegup dan mengisinya dengan darah. Nombor kedua mengukur tekanan diastolik, atau tekanan dalam arteri apabila jantung terletak di antara denyutan.

Tekanan darah yang normal meningkat beransur-ansur dari kira-kira 90/60 di kelahiran kepada kira-kira 120/80 bagi orang dewasa yang sihat. Jika seseorang itu mengambil bacaan tekanan darah anda dengan serta-merta selepas anda akan menyampaikan ucapan atau berlari, bacaan pasti akan kelihatan tinggi. Ini tidak semestinya menyebabkan penggera: Ia adalah semula jadi bagi tekanan darah meningkat dan jatuh dengan perubahan dalam aktiviti atau keadaan emosi.

Ia juga normal bagi tekanan darah berbeza-beza dari masa ke semasa. Tetapi apabila tekanan darah kekal tinggi secara konsisten, berbincang dengan doktor anda tentang rawatan. Tekanan darah tinggi secara konsisten memaksa jantung untuk bekerja jauh di luar kemampuan. Selain itu, situasi ini juga akan mencederakan saluran darah, tekanan darah tinggi boleh merosakkan otak, mata, dan buah pinggang.

Orang dengan bacaan tekanan darah 140/90 atau lebih tinggi, diambil sekurang-kurangnya dua kali, dikatakan mempunyai tekanan darah tinggi. Jika tekanan masih tinggi, doktor anda mungkin akan memulakan rawatan. Orang dengan bacaan tekanan darah 200/130 atau lebih tinggi memerlukan rawatan segera. Orang dengan diabetes dirawat jika tekanan darah mereka meningkat melebihi 130/80, kerana mereka sudah mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit jantung.

Penyelidik mengenalpasti rakyat dengan tekanan darah tinggi sedikit daripada 120/80 sebagai kategori berisiko tinggi untuk mendapat hipertension. Keadaan ini dipanggil pra-hipertension. Pra-hipertensi kini dikenali untuk meningkatkan kemungkinan kerosakan kepada arteri dan jantung, otak, dan buah pinggang, begitu ramai doktor kini mencadangkan rawatan awal, walaupun tidak ada bukti bahawa ini membantu dalam jangka masa panjang.


Walaupun begitu, ramai orang dengan tekanan darah tinggi tidak menyedari bahawa mereka mempunyai keadaan. Sesungguhnya, hipertension sering dipanggil "pembunuh senyap" kerana ia jarang menyebabkan gejala, walaupun ia mengenakan kerosakan yang serius kepada badan. Jika tidak dirawat, tekanan darah tinggi boleh membawa kepada masalah penglihatan, serta kepada serangan jantung, strok, dan lain-lain keadaan yang boleh membawa maut, termasuk kegagalan buah pinggang.

Hipertension juga boleh membawa kepada kegagalan jantung. Pesakit yang mempunyai tekanan darah yang sangat tinggi dikatakan mempunyai hipertension malignan, dengan tekanan diastolik biasanya melebihi 130 atau tekanan sistolik melebihi 200. Hipertension malignan adalah satu keadaan yang berbahaya yang boleh berkembang dengan cepat dan menyebabkan kerosakan organ cepat. Ia memerlukan perhatian perubatan dengan segera.

Mujurlah, tekanan darah tinggi boleh dikawal dengan berkesan. Langkah pertama adalah dengan cara membuat pemeriksaan tekanan darah anda diperiksa secara berkala.

Siapa berisiko mendapat Hipertension?

Tekanan darah tinggi adalah lebih cenderung pada orang yang:

  • Mempunyai sejarah keluarga tekanan darah tinggi, penyakit jantung, atau penyakit kencing manis
  • Adakah lebih 55 umur
  • Mempunyai berat badan berlebihan
  • Adakah tidak aktif secara fizikal
  • Minum alkohol berlebihan
  • Kerap terdedah kepada Asap
  • Makan makanan yang tinggi dalam lemak tepu atau garam
  • Gunakan ubat-ubatan tertentu seperti NSAID (ibuprofen, aspirin, contohnya), dekongestan, dan dadah haram seperti kokain
Apakah simptom-simptom yang anda mempunya tenakan darah yang tinggi?

Apakah yang dapat membantu anda untuk menangani masalah tekanan darah tinggi?



No comments:

Post a Comment