Apa yang Anda Cari ?

Saturday 13 October 2012

DIET UNTUK IBU MENYUSU

Diet yang sihat adalah sama penting untuk ibu semasa proses menyusukan bayi  serta semasa mengandung. Susu boleh terjejas ke tahap yang tertentu disebabkan apa yang anda makan.

Berikut adalah beberapa tips untuk diet yang sihat semasa proses menyusu:

1. Makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, bijirin penuh dan makanan yang kaya dengan kalsium.

2. Pengambilan kalori mestilah mencukupi untuk menghasilkan susu. Meningkatkan nisbah anda dengan sehingga 500 kalori setiap hari dan pastikan anda hidrat diri sendiri. Semasa menyusu, anda mungkin dahaga dan anda mempunyai selera makan yang besar.

3. Elakkan alkohol kerana ia boleh disalurkan kepada bayi anda melalui susu. Cuba elakkan kafein atau sekurang-kurangnya kurangkan pengambilan kafein dalam tempoh penyusuan. Kafein cenderung untuk berkumpul dalam badan bayi, dan dia tidak boleh hapus atau musnah dengan mudah. Satu cawan kopi sehari tidak begitu berbahaya kepada kanak-kanak, tetapi kafein yang berlebihan boleh membawa kesan yang tidak menyenangkan, gangguan tidur, gemuruh dan kerengsaan. 

4. Jangan merokok ketika penyusuan badan, atau sekitar kanak-kanak! Perokok pasif adalah berbahaya bagi kanak-kanak dan terutamanya bayi.

5. Kadang-kadang, kanak-kanak bertindak balas terhadap makanan yang dimakan oleh ibu-ibu semasa tempoh penyusuan. Sesetengah ibu mendapati bahawa bayi cerewet dan menangis lebih kerap selepas penggunaan rempah dan makanan seperti kacang atau brokoli. Memandangkan bahawa bayi yang mempunyai gejala kolik adalah sama, cara terbaik untuk melihat apa masalah memberi perhatian kepada tempoh gejala. Jika masalah yang berkaitan dengan makanan, gejala adalah lebih pendek daripada 24 jam. Gejala yang disebabkan oleh kolik berlaku setiap hari dan kadang-kadang mengambil masa beberapa hari ataupun minggu berturut-turut. Jika bayi anda menunjukkan tanda-tanda setiap kali anda makan makanan tertentu, anda harus mengelakkandari makanan tersebut.

6. Sesetengah bayi mungkin mempunyai reaksi alahan jika ibu minuman susu lembu dan kemudian menyusukan. Gejala boleh berlaku dalam beberapa minit ke beberapa jam selepas makan dan adalah: cirit-birit, ruam, kegelisahan dan gas usus. Untuk menentukan sama ada bayi alah, anda harus mengecualikan semua tenusu dari diet anda selama dua minggu. Kemudian, satu hari mengambil produk susu untuk melihat reaksi bayi.

7. Kebanyakan ubat-ubatan tidak sesuai semasa dalam tempoh penyusuan. Walau bagaimanapun, sesetengah dadah boleh menjadi berbahaya untuk kesihatan bayi anda. Untuk mengelakkan semua risiko, beritahu doktor anda bahawa anda sedang menyusukan sebelum dia menetapkan ubat. Di samping itu, ia adalah lebih baik untuk mengambil ubat segera selepas penyusuan dan tidak sebelum itu.

8. Sesetengah pil boleh menjejaskan pengeluaran susu, tetapi kesan berbeza bergantung kepada jenis dan penggunaan kontraseptif. Berunding dengan doktor anda sebelum mengambil sebarang ubat.


Dapatkan suplement/makanan tambahan untuk ibu menyusu dengan Vitamin Shaklee yang ternyata sihat dan selamat.
Berminat, sila pm/sms 0173725667

No comments:

Post a Comment