Apa yang Anda Cari ?

Friday, 14 November 2014

JANGAN SURUH SUAMI ANDA BERHENTI MEROKOK. SEBABNYA ANDA AKAN KECEWA..

Merokok seronok atau sengsara? 


Cuba tanya sang Perokok. Mesti dia kata seronok. Rasanya bagai terbang di langit biru..


Walaupun harga rokok semakin mahal, tapi aktiviti merokok mesti diteruskan. Tak gitu?

Bila tertekan hisap rokok, bila ngantuk hisap rokok, tak tau nak buat apa je pergi hisap rokok...Tapi jangan ditanya pada yang tidak merokok. Mana dia tau apa..mesti la dia kata tak seronok..


Merokok baik atau buruk untuk kesihatan? 

Kalau tanya sang perokok, tentu jawapannya pendek..Tapi cuba tanya pada yang tidak merokok atau isteri kepada si perokok, mesti penjelasannya panjang sekali...

Nampaknya semua orang pun tahu kesan buruk akibat merokok. Si perokok pun tahu, tapi buat-buat tak tahu je,..kalau tahu banyak nanti kena berhenti merokok pulak..kan kan kan.


Apa ada dengan rokok dan kenapa kita kena lari jauh-jauh dari orang yang sedang hisap rokok?

Nikotin dan bahan-bahan toksik yang ditemui dalam asap rokok mempunyai kesan yang besar terhadap proses detoksifikasi badan. 


Merokok menyebabkan sel-sel dalam badan rosak, yang menjadi punca kepada penyakit kanser, tahap kolesterol yang tinggi, masalah jantung dan peredaran darah, gangguan pernafasan dan peningkatan risiko osteoporosis. 

Perokok kata " Ye ke? Elok sihat je aku ni"..

Aktiviti merokok menyebabkan badan kehilangan banyakkkkk vitamin dan mineral penting dalam badan. Ini memberi kesan kepada keupayaan untuk menyerap nutrien. Bila badan tak dapat nutrien, macam mana nak hidup sihat?

Tu la yang orang kata Merokok ni tak elok untuk kesihatan.


Merokok menyebabkan badan kekurangan vitamin C


Vitamin C adalah salah satu antioksidan utama dalam badan. Antioksidan dikaitkan dengan pencegahan beberapa penyakit. Vitamin C juga membantu kita untuk menyerap zat besi. Tahap vitamin C yang rendah dikaitkan dengan kekurangan zat besi. 



Semakin banyak seseorang itu merokok, maka lebih banyak dia kehilangan Vitamin C daripada tisu dan darah. Dalam pada masa yang sama, badannya memerlukan lebih vitamin C untuk melawan kerosakan sel-sel yang berpunca dari tabiat merokok. 



Untuk mengurangkan gangguan akibat dari merokok ini, perokok perlu meningkatkan pengambilan vitamin C mereka kepada kira-kira 2000mg sehari. Jumlah ini amat musatahil untuk kita dapat dari makanan harian sahaja, jadi perokok perlukan Vitamin C dari makanan tambahan yang kita panggil Suplement Vitamin C.



Perokok juga mestilah cuba untuk menambah pengambilan antioksidan, terutamanya daripada buah-buahan dan sayur-sayuran. Satu perkara yang perokok harus tahu, tidak ada jumlah tambahan atau antioksidan dapat melindungi tubuh 100%  daripada kerosakan yang disebabkan oleh merokok. 

Satu-satunya penyelesaian sebenar adalah untuk berhenti merokok.


Dapatkan Vitamin C terbaik dari Shaklee


---------------------------------------------------------------------------------------------------
HUBUNGI SAYA
Email: tollgategirl@yahoo.com
H/P no: 017 3725667
FB: Ummi Hanifah Abd Halim
Instagram: mamaummi

"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?
BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..
MODAL SERENDAH RM75
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI"


COD - Saujana Utama; Puncak Alam; Alam Budiman; Sri Pristana; Sungai Buloh; Desa Coalfield; Sunway Kayangan; sepanjang jalan batu Arang dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA