Apa yang Anda Cari ?

Wednesday 1 October 2014

Anak Anda Sakit, Pelajarannya Merosot, EmosinyaTerjejas, Semuanya Berpunca Dari Anda.



Zaman kanak-kanak merupakan masa pertumbuhan yang kritikal di mana pemakanan yang seimbang adalah sangat penting.

Kanak-kanak yang mempunyai diet yang kurang nutrisi, akan terdedah kepada kesan kesihatan dan penyakit untuk jangka masa pendek dan jangka masa panjang. 

Yang paling membimbangkan adalah kesan-kesan buruk pada kanak-kanak itu sendiri iaitu:



Obesiti 

Kekurangan nutrisi adalah salah satu punca utama kegemukan kanak-kanak, satu keadaan yang boleh menjadi sangat berbahaya dan membawa komplikasi kesihatan seumur hidup. 

Obesiti adalah hasil daripada pengambilan kalori yang berlebihan dan penekanan kepada makanan yang mempunyai tahap yang tinggi lemak, gula dan sodium. Terutama bagi kanak-kanak yang kerap makan makanan segera. Apabila asas untuk tabiat ini terbentuk, kanak-kanak cenderung untuk mengekalkan diet seperti ini hingga dewasa kelak. 

Obesiti pada kanak-kanak boleh membawa kepada keadaan seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, kanser dan pelbagai masalah kesihatan yang lain. Obesiti juga boleh menyebabkan imej diri negatif, gangguan, kualiti hidup menurun dan masalah jangka panjang lain adalah psikososial yang amat sukar untuk memperbetulkan diet makan. 



Kesihatan mental dan emosi 

Menurut "Children's Defense Fund", kanak-kanak yang tidak mempunyai akses kepada pemakanan yang betul adalah lebih cenderung untuk mengalami masalah psikologi seperti keresahan atau kurang keupayaan dalam pelajaran. 

Kanak-kanak ini juga ketara lebih cenderung untuk memerlukan kaunseling kesihatan mental. Satu kajian dalam "Indian Journal of Psychiatry" pada tahun 2008 menyatakan kekurangan zat besi berkaitan dengan gangguan hiperaktif kanak-kanak. 

Kekurangan iodin juga telah dikaitkan dengan beberapa kecacatan perkembangan. Tabiat pemakanan kanak-kanak tertentu yang mungkin terdedah kepada, seperti melangkau waktu makan atau ketagihan makanan bergula, juga telah dikaitkan dengan kemurungan. Selain itu, masalah-masalah kesihatan mental dan emosi kanak-kanak sering diperkukuh oleh obesiti dan rendah diri, yang mungkin disebabkan pemakanan tidak seimbang. 



Pendidikan 

Apabila kanak-kanak tidak mendapat jumlah vitamin, mineral dan nutrien yang diperlukan untuk kesihatan, ia boleh membawa kepada keletihan, kekurangan tenaga dan kegagalan untuk berkembang maju. Bank Dunia menyatakan kaitan antara pemakanan kanak-kanak yang tidak seimbang dan tahap IQ yang lebih rendah. 

Kegagalan untuk berkembang maju dalam bidang akademik dan sosial, adalah hasil daripada pemakanan yang tidak seimbang, boleh mempunyai kesan yang berpanjangan sepanjang hidup seseorang jika ia tidak diperbetulkan dari awal. 



Penyakit 

Pemakanan tidak seimbang dan obesiti mempunyai risiko tinggi untuk menyebabkan penyakit-penyakit kronik. Salah satu daripadanya adalah diabetes jenis 2, yang boleh dicegah dengan perubahan gaya hidup yang sihat. 

Diabetes jenis 2  adalah akibat daripada pemakanan yang tidak seimang sejak zaman kanak-kanak, boleh membawa kepada masalah lain termasuk penyakit jantung, strok, anggota amputasi dan buta. 

Pemakanan tidak cukup nutrisi ketika zaman kanak-kanak juga mempunyai potensi untuk memberi kesan negatif ke atas kesihatan reproduktif seseorang. Pemakanan yang tidak seimbang juga mempengaruhi perkembangan tekanan darah tinggi, strok, kanser dan penyakit jantung. 



Walaupun saya menjaga pemakanan anak-anak, tapi saya sedar yang saya tidak dapat bekalkan secukupnya vitamin, mineral  dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh badan anak-anak. 

Dengan itu saya menambahkan makanan tambahan MEALSHAKE SHAKLEE iaitu multivitamin dan multimineral ke dalam diet harian anak-anak saya. Dan nyata terdapat banyak perbezaan setalah mereka mula mengambil MEALSHAKE.



Anda boleh baca testimoni para ibu terhadap MEALSHAKE




---------------------------------------------------------------------------------------------------

"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN?
BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..
MODAL SERENDAH RM75
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI"



HUBUNGI SAYA
Email: tollgategirl@yahoo.com
H/P no: 017 3725667
FB: Ummi Hanifah Abd Halim
Instagram: mamaummi


COD - Saujana Utama; Puncak Alam; Alam Budiman; Sri Pristana; Sungai Buloh; Desa Coalfield; Sunway Kayangan; sepanjang jalan batu Arang dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA

No comments:

Post a Comment