Apa yang Anda Cari ?

Friday 5 September 2014

5 CARA MELAMBATKAN PROSES PENUAAN SUPAYA KELIHATAN SEBAYA DENGAN ANAK ANDA KELAK.

5 Cara Untuk Melambatkan Proses Penuaan Dan Kelihatan Muda Sentiasa

Kalau boleh, semua orang hendak kelihatan muda sentiasa.. Banyak cara boleh melambatkan proses penuaan, ada yang memerlukan belanja besar dan ada juga yang tidak. Di sini saya kongsikan 5 cara tanpa memerlukan sebarang belanja tambahan. 


Dan kesemua cara ini adalah mudah untuk saya dan anda amalkan. Jom baca...


1. Minum Banyak Air 

minum banyak air
Badan anda terdiri daripada 60% air dan aktiviti harian mengurangkan kuantiti air dalam badan. Itu sebabnya kita perlu minum banyak air setiap hari. Sekurang-kurangnya minum 8 gelas air setiap hari. Kandungan air yang mencukupi dalam badan akan menjadikan organ dalaman anda terhidrat dan juga dalam keadaan yang baik. Selain itu, ia dapat membantu sistem pencernaan dan usus anda berjalan dengan lancar serta teratur. Yang menariknya ia akan membantu kulit anda kelihatan segar, cergas dan lembut dengan menjaganya agar tetap terhidrasi dan dapat mengepam keluar bahan buangan dari badan. 


2. Kurangkan Tekanan 

Setiap orang mempunyai tekanan dalam kehidupan mereka, dan jika anda berjaya untuk menguruskan tekanan, maka anda akan mendapati kehidupan anda lebih baik. Penyelidikan mendedahkan bahawa tekanan mental mempercepatkan proses penuaan. Apabila anda tertekan, anda kehilangan keseimbangan semula jadi tubuh dan seterusnya menyebabkan kerosakan kepada badan rembesan hormon, sel-pembaikan, dan penjanaan kolagen. Terdapat banyak cara untuk mengurangkan tekanan mental. Anda boleh menarik perhatian anda untuk pelbagai perkara seperti melakukan senaman, untuk melegakan tekanan. Yoga, pernafasan dan meditasi boleh mengurangkan tekanan, meningkatkan oksigen dan aliran darah dan meningkatkan tahap tenaga.


3. Lakukan topeng muka (facial mask) dengan buah-buahan.

Membuat topeng muka sendiri dengan buah kesukaan anda. Anda boleh menepek-nepek beberapa campuran buah di wajah anda. Enzim buah-buahan, yang dikenali sebagai papain, mengelupas kulit kering keluar dan mengurangkan pemendapan melanin. Atau gosok hirisan strawberi yang mengandungi banyak beta karotena dan vitamin-A untuk membantu dalam pertumbuhan semula kolagen. Aloe-vera adalah penyelasaian anti-penuaan yang anda boleh gunakan untuk menghilangkan garis-garis halus, kedutan dan melambatkan proses penuaan secara semula jadi. 


4. Latihan

Senaman merupakan salah satu langkah penting dalam mana-mana tip penjagaan kulit. Senaman fizikal akan membantu mengekalkan 'muscle-tone' dan fleksibiliti disebabkan pertambahan usia, meningkatkan kecergasan, kesihatan secara keseluruhan, membantu melindungi daripada masalah jantung serta menjadikan anda kelihatan lebih muda. Latihan akan meningkatkan aliran darah di seluruh badan yang juga boleh membantu menjaga kesihatan otak anda. Satu cara mudah untuk mendapatkan senaman adalah dengan berjalan kaki. Melangkah untuk berjalan adalah aktiviti kardio-vaskular yang sangat baik.



5. Amalan pemakanan sihat

Berpegang kepada plan diet yang seimbang dengan melebihkan sayur-sayuran dan buah-buahan. Menjauhkan diri dari daging merah atau daging lembu dan memilih makanan laut sekiranya boleh. Memdaripada roti putih. Buah-buahan dan sayur-sayuran membekalkan tubuh badan anda dengan anti-oksida penting yang melawan radikal bebas. Radikal bebas merupakan faktor yang menyumbang kepada masalah yang berkaitan dengan usia dan penyakit. Makan secara sihat akan membantu anda kelihatan dan rasa lebih baik, memberikan anda tenaga untuk melakukan aktiviti-aktiviti kesukaan anda.



5 langkah diatas bukan sahaja untuk penuaan wajah, tapi termasuk untuk kesihatan keseluruhan. 

Jika diamalkan dengan konsisten, anda akan tetap rasa muda walaupun umur anda sudah mencecah ke angka 50. Kan best, umur dah 50 masih boleh panjat bukit broga bersama anak-anak.


No comments:

Post a Comment