Apa yang Anda Cari ?

Monday 25 February 2013

TENTANG OSTEOPORISIS


Osteoporosis adalah penyakit tulang. Ia berlaku apabila anda kehilangan tulang terlalu banyak atau sedikit atau kedua-duanya. Akibatnya, tulang menjadi lemah dan boleh pecah atau menjadi lebih serius, walaupun yang terjadi hanyalah kejadian kecil seperti bersin atau terlanggar perabot.
tulang
Osteoporosis bermakna "tulang poros." Jika anda melihat tulang yang sihat di bawah mikroskop, anda akan dapat lihat bahawa ia kelihatan seperti sarang lebah. Jika anda mempunyai osteoporosis, lubang dan ruang dalam sarang lebah adalah lebih besar daripada ruang di dalam tulang yang sihat. Ini bermakna tulang anda telah kehilangan ketumpatan atau jisim dan bahawa struktur tisu tulang anda telah menjadi tidak normal. Apabila tulang anda menjadi kurang tumpat, ia juga menjadi lemah dan lebih cenderung untuk pecah.

Osteoporosis sering dipanggil "penyakit yang senyap," kerana anda berisiko untuk menghidapinya tanpa disedari. Anda tidak boleh rasa bila mana tulang anda menjadi lebih lemah. Breaking tulang sering petunjuk pertama bahawa anda mempunyai osteoporosis atau anda mungkin merasakan bahawa anda semakin pendek atau atas belakang anda melengkung ke hadapan. Jika anda mengalami kehilangan ketinggian atau tulang belakang anda melengkung, bercakap dengan doktor atau profesional penjagaan kesihatan segera sebagai penyakit itu boleh maju.



Pencegahan dan Hidup Sihat
Osteoporosis dan patah tulang bukanlah sebahagian daripada proses penuaan yang normal. Terdapat banyak cara yang anda boleh lakukan untuk melindungi tulang anda. Anda tidak terlalu muda atau terlalu tua untuk meningkatkan kesihatan tulang anda. Pencegahan osteoporosis harus bermula di zaman kanak-kanak. Tetapi ia tidak seharusnya berhenti di situ. Apa pun umur anda, tabiat anda sekarang boleh mempengaruhi kesihatan tulang anda untuk sepanjang hayat anda. Sekarang adalah masanya untuk mengambil tindakan.

Apa yang anda boleh lakukan untuk melindungi tulang anda?

  • Dapatkan kalsium dan vitamin D yang cukup dan makan makanan yang seimbang baik.
  • Melibatkan diri dalam senaman.
  • Makan makanan yang baik untuk kesihatan tulang, seperti buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Elakkan merokok dan alkohol.

Wanita Perlu Tahu
Terdapat pelbagai sebab mengapa wanita lebih mudah mendapat osteoporosis berbanding lelaki, termasuk:
  • Wanita cenderung untuk mempunyai tulah lebih kecil dan nipis daripada lelaki.
  • Estrogen, hormon di kalangan wanita yang melindungi tulang, berkurangan mendadak apabila wanita menghampiri menopaus, yang boleh menyebabkan kehilangan tulang. Ini adalah mengapa peluang kenaikan osteoporosis meningkata apabila hampir menopaus.


No comments:

Post a Comment