Apa yang Anda Cari ?

Friday 22 February 2013

10 CARA UNTUK TINGKATKAN TENAGA


1. Meningkatkan Pengambilan Magnesium Anda

Diet yang seimbang boleh membantu untuk memastikan keperluan vitamin dan mineral dipenuhi. Tetapi jika anda masih mendapati diri anda terlalu letih lesu, anda mungkin kekurangan magnesium.

Pengambilan harian yang disyorkan magnesium adalah kira-kira 300 miligram bagi wanita dan 350 miligram bagi lelaki. Untuk memastikan anda mendapat cukup, mencadangkan:

  • Tambah segelintir badam, hazelnuts atau cashews dalam diet harian anda.
  • Meningkatkan pengambilan bijirin
  • Makan lebih ikan lebih


2. Berjalan Sekitar Kawasan

Walaupun ia mungkin kelihatan seolah-olah banyak bergerak akan memberi anda untuk berasa lebih letih, yang sebenar adalah sebaliknya. Pakar mengatakan bahawa peningkatan aktiviti fizikal - terutamanya berjalan - dapat meningkatkan tenaga.

3. Ambil tenaga dari tidur seketika

Kajian oleh Institut Kesihatan Mental Kebangsaan mendapati bahawa 60 minit "kuasa tidur" bukan sahaja boleh menterbalikkan kesan-numbing minda sarat maklumat, ia juga boleh membantu kita untuk lebih mengingati apa yang kita telah belajar.

4. Jangan Langkau Sarapan - atau Mana-mana waktu makan yang lain

Kajian menunjukkan bahawa orang yang mangambil sarapan, berada dalam mood yang lebih baik, dan mempunyai lebih banyak tenaga sepanjang hari.

Selain itu, kajian yang diterbitkan dalam jurnal Pemakanan Kesihatan mendapati bahawa tidak mengambil makanan pada siang hari akan membawa kepada keletihan yag lebih teruk menjelang penghujung hari tersebut.

5. Mengurangkan Tekanan dan Deal Dengan Kemarahan

"Tekanan adalah hasil daripada kebimbangan, dan kebimbangan menggunakan banyak atau seluruh tenaga kita," kata Baard, seorang ahli psikologi sukan di Universiti Fordham di Bronx, NY

Seperti bimbang atau takut, tekanan boleh menjadikan mental dan fizikal letih - walaupun anda telah menghabiskan masa sepanjang hari di atas katil. 


6. Minum Lebih Air Lebih dan Kurangkan Alkohol

Anda mungkin sudah tahu bahawa ia sangat mudah untuk mengelirukan isyarat lapar dengan dahaga (kita fikir kita perlu makanan sedangkan kita sebenarnya memerlukan air). Tetapi adakah anda tahu bahawa dahaga juga boleh menyamar sebagai keletihan?

Walaupun alkohol pada mulanya membantu anda tertidur, ia juga mengganggu tidur nyenyak, jadi anda tidak mendapat rehat yang anda fikir anda - walaupun anda tidur cukup lapan jam.


7. Makan Lebih Bijian dan Kurangkan Gula

Kunci di sini adalah menjaga gula darah seimbang supaya tenaga adalah malar.

Apabila anda makan makanan manis, anda akan mendapat kenaikan gula dalam darah, yang memberi anda  pecah tenaga dengan segera. Tetapi itu diikuti oleh penurunan pesat gula dalam darah, yang seterusnya boleh meninggalkan anda dengan keadaan yang dalam keletihan.

Jika anda makan banyak bijirin penuh, apa yang anda dapat adalah tenaga anda akan konsisten dan seimbang, jadi menjelang malam hari ini anda akan berasa kurang penat

Malah, satu kajian yang diterbitkan baru-baru ini dalam American Journal of Clinical Nutrition mendapati bahawa makan bijirin lebih menyeluruh membantu meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin, membolehkan untuk melepaskan yang perlahan dan mantap.

8. Mengambil tenaga dari Snek

Kuasa Snek hanya diambil diantara waktu makan utama.


9. Jadikan Ia satu Latte

Menggabugkan kafein dengan 'sustaining power of protein' yang rendah lemak.
Semua susu yang bertukar java anda ke dalam minuman protein, yang menyediakan bukan sahaja tenaga tambahan, tetapi tambahan kalsium yang baik untuk tulang anda. 


10. Periksa Thyroid Function anda dan Complete Blood Cell Count

Ia sudah tentu tidak akan memberi rangsangan segera. Tetapi jika anda sentiasa merasakan tenaga anda pada tahap yang rendah - terutamanya jika anda masih berasa letih walaupun selepas rehat semalaman dengan baik -anda perlu berbincang dengan doktor anda tentang ujian darah untuk tiroid serta anemia.

Tiroid boleh menjadi masalah khusus untuk wanita - ia sering terjadi selepas bersalin dan kerap semasa perimenopause - tetapi ujian darah yang mudah boleh mengesahkan jika ini adalah masalah anda.

No comments:

Post a Comment