Apa yang Anda Cari ?

Thursday 21 June 2012

KENAPA PERLU AMBIL VITAMIN SHAKLEE


Sejak menggunakan produk Shaklee saya memang merasai perbezaannya. Agak 'biasa' jika saya sebagai pengedar yang bercakap sebegitu, tapi itulah yang diucapkan oleh kesemua pelanggan saya.  Yang terbaru saya nampak sendiri kesan perbezaan ke atas suami saya yang ada masalah GOUT, dalam sebulan, lebih sekali dia akan kena serangan GOUT.  Akhirnya saya nekad untuk memberi dia Alfalfa dan Vitamin asas Shaklee, Alhamdulillah, nampak perubahan ketara.  Dan sekiranya die kena serangan, saya akan segera memberi dia OMEGAGUARD untuk melegakan bengkak dengan segera. Bukan itu saja, banyak lagi produk Shaklee yang memuaskan hati keluarga saya contohnya lagi, sekiranya anak saya kena serangan demam panas yang melampau, saya akan mandikan dia dengan Basic H2 Ohh..saya tak perlu menghadapi demamnya yang berlarutan. Anda patut cuba sendiri untuk mengesahkannya! Satu lagi contoh pengamal SHAKLEE dalam keluarga saya iaitu emak saya sendiri yang baru mengamalkan VIVIX dalam 2 bulan. Saudara mara mengatakan mak saya 'AWET MUDA'. Jangan jeles ye. Pengalaman saya sendiri pulak....AWOSOME!!!!!!!!!!!! Saya dapat menyusukan bayi saya sepenuhnya berbanding ketika anak pertama dimana saya tidak lagi mengenal SHAKLEE. Untuk mengandung yang kali ke 3 ini, saya lebih sihat, segar dan bertenaga. Mengalahkan orang yang tidak mengandung pulak...Hihihihi... 

Kenapa Shaklee berbeza ye? Nak tahu kenapa? Jom baca ni..!
FDA adalah singkatan kepada Food & Drug Administration, iaitu sebuah badan yang bertanggungjawab melindungi kesihatan umum dengan mengawal dan mengeluarkan peraturan terhadap sebarang produk dari kategori ubat-ubatan, vaksin, makanan kesihatan dan sebagainya.
FDA menetapkan garis panduan untuk diikuti oleh pengeluar2 produk farmasi dan kesihatan.
Contohnya menetapkan bahawa produk farmaseutikal perlu menjalankam ujian klinikal sebelum digunapakai oleh orang ramai.
Dalam bidang nutrisi (suplement vitamin), FDA menjaga beberapa aspek terutama dari segi 'claim' dan label. Tidak seperti produk farmaseutikal (ubat dari unsur drug), FDA tidak mengawal kesan vitamin tersebut terhadap kesihatan. Sebaliknya ia cuma mengawal claim dan penggunaan label.
Ha.. nak tahu bagaimana uniknya Shaklee di sini? Ini kerana Shaklee mengikuti semua regulation FDA walaupun peraturan itu TIDAK PERLU dibuat oleh produk2 suplemen.
Misalnya:



1. Ujian klinikal - produk suplemen vitamin TAK PERLU menjalani ujian klinikal, tetapi dilakukan oleh Shaklee.

2. Label - Shaklee mematuhi label FDA dengan tidak menyatakan bahan asas sebagai bahan utama. Misalnya minyak kelapa yang digunakan sedikit dalam Syampu Prosante ditulis sebagai 'Sodium Laurel Sulfoacetate' (bukan sodium lauryl sulphate ya, jgn keliru...!) kerana ia cuma digunakan sedikit dan bukan bahan utama. Bahan utama seperti Panax Ginseng ditulis sebagai Panax Ginsng.

3. Claim - Shaklee menyatakan bahawa produknya "tidak bertujuan untuk diagnos, mencegah atau merawat penyakit" kerana FDA melarang produk suplemen claim untuk merawat.

4. Kanak2, ibu mengandung & menyusu - beberapa produk ditulis pada botolnya "produk ini tidak sesuai digunakan oleh ibu hamil/menyusu dan kanak2" atau "jika anda mengandung atau menyusu, sila rujuk kepada doktor anda" ---> sebenarnya ia BUKAN TAK SESUAI digunakan oleh golongan tu.. tapi disebabkan dalam ujian klinikal yang dijalankan, Shaklee tidak melaksanakan ujian terhadap kanak2, ibu mengandung dan menyusu, jadi dia tulis sebagaimana regulation FDA. 

Tak semua syarikat makanan kesihatan patuh pada undang2 FDA ni.. Malah ada yang salahguna. Misalnya dengan term 'natural', ada suplemen yang menggunakan bahan bahaya seperti merkuri dan plumbum kerana ia adalah bahan 'natural' @__@

Jadi berhati-hatilah memilih suplemen. Setiap suplemen TIDAK SAMA. Banyak suplemen sintetik malah yang tidak menjalani ujian klinikal. Ada juga yang mengandungi bahan-bahan dadah!

Bertindaklah dengan bijak. Jangan jadikan suplemen pembunuh senyap! Pilihlah yang benar2 organik, semulajadi, halal dan selamat.

 


Kenapa Vitamin Shaklee Lebih Baik?

Ramai yang bertanya dan mempersoalkan, KENAPA PERLU SUSAH2 ORDER SHAKLEE,CUMA VITAMIN SAJA… DI FARMASI PUN ADA…
Di sini ingin saya memperbetulkan sedikit persepsi ini. VITAMIN..ya kita boleh mendapatkan vitamin dari mana2 kedai pun. Dalam minuman ringan pun katanya ada VITAMIN C.
Namun vitamin yang sering kita tengok dan sebut tu… ada beberapa perkara yang kita tak pernah ambil tahu:
Ø  Daripada apa ia dibuat?
Ø  Apakah ujian2 yang dilakukan ke atasnya?
Ø  Apakah ia halal?
Ø  Apakah ia BENAR-BENAR VITAMIN?
Ø  Sejauh mana keberkesanan dari segi kadar peresapannya?
Ø  Apakah ia mencukupi untuk tubuh kita?
Ø  dll

Salah satu perkara yang penting dalam pembuatan vitamin/mineral ialah UJIAN yang dilakukan ke atas vitamin2 tersebut.
Biasanya ada 4 tahap penyelidikan yang dilalukan ke atas sesuatu produk perubatan, dan untuk nutraseutikal biasanya melalui 3 tahap sahaja, atau ada yang kurang dari itu. Ujian2 tersebut ialah:
1. PENYELIDIKAN ASAS - kaji selidik dilakukan dengan pembacaan dari rekod2 yang pernah dilakukan sebelum ini, jurnal dan sebagainya. Mungkin ada melakukan interview.. untuk mendapatkan kefahaman.
2. UJIAN MAKMAL - ujian2 dan kajian dibuat di dalam makmal terhadap satu2 produk.
3. UJIAN TERHADAP HAIWAN – biasanya tikus digunakan untuk menjalankan ujian ini. Biasa kan kita dengar penyataan “tikus2 yang diberi XXXX mengalami reaksi YYYY”.
4. UJIAN KLINIKAL – kajian yang dilakukan terhadap manusia.


Masih ragu-ragu?

Sila hubungi saya dengan SMS ke 0173725667 atau email ke tollgategirl@yahoo.com... Jangan risau, anda akan diberi harga yang istimewa..

No comments:

Post a Comment