Apa yang Anda Cari ?

Friday 12 July 2013

MENU BUKA PUASA BOLEH KURUSKAN BADAN

Ini bukan cerita tentang resepi untuk berbuka puasa ye, tapi sedikit perkongsian kenapa saya masukkan omega guard dalam menu selepas buka puasa saya dan suami..

Bulan puasa ni seolah-olah pesta makanan. Kalau pergi bazar Ramadhan lambat sikit, cepat je makanan habis. kalau gerai roti John, Murtabak semua beratur orang nak membeli.

Bila di lihat kembali menu-menu berbuka puasa kita, kebanyakan nya adalah berminyak, berlemak yang hanya akan menambahkan lagi koletsrol dan lemak dalam badan kita.

Oleh itu, setelah berbuka puasa saya dan suami akan ambil Omega guard untuk memecahkan lemak yang kami makan supaya tidak melekat kepada badan. Takde la berat badan kami semakin bertambah-tambah.

Omega 3 (Omega Guard) boleh bakar lemak? Selama ni selalu sangka minyak ikan cuma bagus untuk otak saja. Dalam minyak ikan terdapat bahan dikenali sebagai Omega Fatty Acid yang mengandungi DHA dan EPA.


Jadi betulkah omega ini boleh membakar lemak?

"Fish oil supplements may help overweight people and people with high blood pressure to lose weight, according to the National Institutes of Health. Omega-3 fatty acids or polyunsaturated fatty acids, are found in fish oil. They are considered essential to your diet because your body can't make them."

Bagaimana Omega Fatty Acid Membakar Lemak 

Omega-3 fats membantu tubuh membakar lemak dengan meningkatkan tindak balas tubuh terhadap hormon Leptin (leptin adalah perkataan dari bahasa Greek yang bermaksud kurus). Leptin menghantar isyarat kepada tubuh (lebih tepat lagi, otak) untuk mengawal selera makan sekaligus mengurangkan jumlah pengambilan makanan untuk mengekalkan atau mengurangkan berat badan. Leptin turut meningkatkan metabolisme tubuh dengan cara menambah output tiroid (tiroid adalah organ yang mengawal metabolisme tubuh). Selain itu, leptin turut membakar lemak untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh.

Jika tubuh tidak bertindak balas dengan baik terhadap leptin, perkara sebaliknya yang akan berlaku. Badan cepat merasa lapar dan anda mula makan dalam jumlah banyak menyebabkan lebih banyak lemak terkumpul dalam badan.

Omega-3 fats boleh ditemui dalam ikan salmon, kuaci, kekacang, suplemen Omega-3 dan lebih 79 sumber makanan yang lain.


Tiga cara lagi bagaimana Omega-3 fats membantu anda membakar lemak ialah:
  1. Omega-3 fats membantu anda mengawal rasa lapar dengan mentabilkan aras gula dalam darah
  2. Satu kajian yang dijalankan di Australia menunjukkan pengambilan Omega-3 fats ketika bersenam dapat membantu membakar lebih banyak lemak.
  3. Kajian di Jepun dan Republik Czech pula mencadangkan Omega-3 fats menghalang pembentukan lemak tubuh yang hodoh. Kajian yang sama turut mencadangkan Omega-3 fats menggalakkan pembakaran lemak dalam tubuh.


"A 2001 study published in the May 2002 edition of "Obesity Research" discovered that rats fed fish oil gained less weight than rats fed soybean oil. Furthermore, a 2004 study published in "Lipids" confirms the link between weight loss and fish oil as rats with an omega-3 rich diet exhibited reduced levels of fat and leptin. Leptin is a hormone which regulates the appetite and is generally lower in individuals with low body fat content. The 2004 study in "Lipids" concludes that DHA fat oil reduces the accumulation of body fat by restricting the hypertrophy and hyperplasia of fat cells. "Mosby's Medical Dictionary" explains that hypertrophy and hyperplasia refers to an enlargement of cells and an increase in cell production, respectively." [Sumber]

Selamat membakar lemak, menguruskan badan dan menjaga kesihatan :)

No comments:

Post a Comment