Apa yang Anda Cari ?

Tuesday 15 January 2013

MENGURANGKAN RISIKO UNTUK PENYAKIT JANTUNG




Mengekalkan jantung yang sihat dan kuat boleh mengurangkan risiko anda untuk mendapat penyakit jantung. Ia tidak menjadi sukar jika anda mengikuti beberapa garis panduan.
kesihatan jantung
Kehilangan berat badan. Dua pertiga daripada rakyat Amerika mempunyai berat badan berlebihan atau obes. Menurunkan berat badan yang berlebihan dapat membantu jantung? Jawapannya adalah YA!

Menurut kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam American Journal Fisiologi anda boleh memperbaiki cara fungsi jantung anda dengan hanya kehilangan 12% daripada berat badan anda, sama ada melalui pemakanan, senaman atau kedua-duanya.

Anda boleh mempunyai jantung yang lebih muda hanya dengan menurunkan berat badan anda yang berlebihan.


Seperti umur kita, arteri dan otot jantung tidak dapat berehat seperti di usia muda.

Kajian menunjukkan bahawa dengan mengurangkan berat badan, kita akan mendapat keupayaan jantung untuk berehat lebih cepat, seperti jantung muda.

artikel_jantung

Selain bersenam dan menurunkan berat badan, di sini adalah beberapa perkara lain yang anda boleh lakukan untuk mempunyai jantung yang sihat.

Makan lebih banyak serat. Satu kajian yang dilakukan oleh Universiti Harvard, menunjukkan bahawa lelaki yang memakan sekurang-kurangnya 25 gram serat sehari mempunyai risiko satu pertiga kurang serangan jantung berbanding lelaki yang makan 12 gram atau kurang sehari.

Makan kacang. Mereka mengandungi banyak serat yang baik yang membantu mencegah penyakit jantung dengan merendahkan kolesterol. Makan secawan kacang sehari boleh menurunkan kolesterol sebanyak 10 - 20 peratus.

Makan bawang putih (garlic) boleh menurunkan kolesterol dan membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Satu laporan Harvard mendapati bahawa wanita yang makan 1 auns badam setiap hari mempunyai risiko 40 peratus lebih rendah unuk mendapat penyakit jantung yang kritikal.

Badam mengandungi vitamin E dan penyelidikan di Universiti Cambridge di England mendapati bahawa dengan mengambil 400 IU vitamin E selama 18 bulan dikelar nonfatal serangan jantung pada pesakit kardiovaskular oleh 77 peratus.

Vitamin C meluaskan penyimpanan saluran darah. Tanpa vitamin C, saluran darah mengecut, menutup aliran darah.

Dua ribu mg sehari pengembangan mendadak dipulihkan saluran darah dalam pesakit serangan jantung, kajian Universiti Boston dijumpai.

Tahap rendah vitamin B, terutamanya asid folik, adalah peneraju penyakit jantung.

Pastikan untuk mendapatkan banyak Vitamin B dalam diet anda. Ini kerana vitamin B adalah rapuh dan mudah dimusnahkan oleh haba.

Apabila mengambil suplement, pilihlah  Vitamin B yang lengkap yang mengandungi semua 8 jenis B.

Makan banyak ikan. Jika ikan bukan pilihan menu anda, ambil suplement Omega-3 dengan kualiti yang tinggi.

Omega-3, mengurangkan pembentukan darah beku, meningkatkan kolesterol HDL danmengawal denyutan jantung yang tidak teratur.

Setiap sel dalam badan memerlukan Koenzim Q10 untuk tenaga. Satu jantung yang sihat memerlukan banyak Koenzim Q10.

Umur 40an dan lebih, mempunyai risiko tinggi sebanyak 42% kan untuk mendapat penyakit jantung.

Satu dalam setiap empat lelaki mati disebabkan penyakit jantung dan strok, dan satu setiap 2.5 wanita mati disebabkan penyakit jantung dan strok.

Mengekalkan jantung yang sihat adalah amat penting.

Untuk mengekalkan jantung yang sihat, anda boleh mendapatkan Suplemen/Vitamin Shaklee.
Sila hubungi saya di 017-3725667 atau email ke tollgategirl@yahoo.com


No comments:

Post a Comment