Apa yang Anda Cari ?

Monday 15 September 2014

SOAL JAWAB MENGENAI PAP SMEAR

Dalam usaha untuk mengesan kanser serviks, doktor menggunakan ujian pap smear. Ujian ini menunjukkan kehadiran mana-mana sel-sel abnormal, yang boleh menjadi petunjuk berlakunya kanser di masa depan atau kehadirannya kini. Ujian ini membantu mencegah kanser serviks oleh diagnosis awal. 


Apakah itu Pap Smear?

Pada tahun 1928, Dr. Papanicolaou mendapati bahawa sel-sel dalam serviks berubah penampilan sebelum ia menjadi kanser. Pap smear, dinamakan sempena doktor, digunakan untuk memeriksa perubahan dalam serviks (leher rahim) pada bahagian atas faraj. Ia adalah alat saringan untuk mencari tanda-tanda amaran awal bahawa kanser mungkin berkembang pada masa akan datang.

Pap smear adalah satu prosedur yang mudah. Sel-sel yang dikumpul daripada serviks dan diletakkan (berlumur) ke `slide’. Slide itu dihantar ke makmal di mana sel-sel itu diuji untuk sebarang kebarangkalian yang luar biasa. Jika perubahan tidak normal ditemui ketika saringan, ujian lanjut akan dilakukan untuk melihat sama ada rawatan diperlukan.Pap smear bukanlah untuk mendiagnosis kanser, tetapi, untuk mencari perubahan awal yang mungkin menjadi kanser.Pap smear hanya mengambil masa beberapa minit. Tiada ubat atau anestetik diperlukan dan ia boleh dilakukan oleh seorang jururawat awam.Pap smear tidak memeriksa untuk masalah-masalah lain dalam sistem pembiakan termasuk kanser ovari. Ia bukan satu pemeriksaan untuk jangkitan kelamin. Wanita yang bimbang bahawa mereka mungkin mempunyai jangkitan kelamin perlu berjumpa doktor mereka tentang ujian dan rawatan yang ada.

Apakah tanda-tanda kanser serviks?

Pada peringkat awal kanser serviks biasanya tidak menunjukkan sebarang petanda/gejala. Satu-satunya cara untuk mengesan perubahan adalah dengan melakukan pemeriksaan Pap smear.

Jika anda mempunyai sebarang pendarahan faraj yang tidak normal (seperti pendarahan sekejap, pendarahan selepas seks atau selepas menopaus), keputihan yang tidak normal atau berterusan (berdarah atau menyinggung), atau sakit pelvis, anda perlu berjumpa doktor.




Siapakah yang berisiko?

Semua wanita yang mempunyai pangkal rahim yang pernah mengadakan hubungan seks dalam hidup mereka adalah berisiko untuk mendapat kanser pangkal rahim. Kira-kira setengah daripada kes kanser serviks didiagnosis setiap tahun berlaku di kalangan wanita lebih 50 tahun. Kebanyakan wanita umur 50 tahun dan menghidap kanser serviks mati kerana kanser mereka dapat dikesan disaat-saat akhir dan rawatan adalah lebih sukar.

Apakah punca kanser serviks?

Human Papillomavirus (HPV), Kebanyakan kes (80%) jangkitan kelamin dapat dibersihkan oleh sistem imun badan dalam masa 8-14 bulan. Kehadiran HPV boleh dikesan oleh Pap smear. Sesetengah wanita yang mempunyai jangkitan yang berterusan boleh meningkatkan tahap keabnormalan serviks. Inilah sebabnya mengapa Ujian Pap Smear perlu dilakukan secara berkala seperti yang telah ditetapkan..

Bagaimana Tahap Keberkesanan Pap smear?

Ujian Pap Smear yang tetap setiap dua tahun boleh membantu mencegah sehingga 90 peratus jenis yang kanser pangkal Rahim yang biasa.

Seperti semua prosedur pemeriksaan, Pap smear adalah terhad. Kadang-kadang ia tidak dapat mengesan perubahan awal sel-sel tersebut kerana tidak mengandungi sampel abnormal yang cukup. Kadang-kadang sampel adalah sukar untuk mentafsir kerana darah atau lendir pada slide. Jika ini berlaku, doktor atau jururawat mungkin perlu untuk mengambil Pap Smear yang lain.

Berapa kerap saya perlu mempunyai Pap smear?

Semua wanita yang berumur lebih daripada 18 tahun yang pernah mengadakan hubungan seks dinasihatkan supaya mempunyai Pap smear setiap dua tahun, walaupun mereka tidak lagi mempunyai hubungan seks.

Jenis kanser pangkal Rahim yang paling biasa, biasanya mengambil masa sehingga 10 tahun untuk membiak, maka terdapat sedikit kelebihan sekiranya menjalani ujian Pap smear lebih kerap daripada setiap dua tahun.

Doktor anda mungkin mengesyorkan ujian Pap Smear dengan lebih kerap sekiranya sampel sebelumnya menunjukkan perubahan sel penting atau anda mengalami masalah, seperti pendarahan atau sakit selepas seks.


Saya telah melalui menopaus, adakah saya masih perlu untuk mempunyai Pap smear?

Ya, risiko mendapat kanser serviks adalah sama walaupun selepas menopaus jadi ia adalah penting untuk memastikan menjalani ujian Pap Smear setiap dua tahun, walaupun selepas menopaus.

Saya telah mempunyai histerektomi. Adakah saya masih perlu menjalani Pap Smear?

Berikutan histerektomi, wanita harus membincangkan keperluan berterusan mereka untuk pemeriksaan serviks dengan doktor mereka. Wanita yang mempunyai histerektomi biasanya tidak memerlukan calitan Pap selanjutnya. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, calitan Pap mungkin masih diperlukan.

Wanita yang telah mempunyai jumlah histerektomi, iaitu, rahim dan serviks yang dikeluarkan, dan pernah mempunyai rawatan untuk perubahan yang teruk pada serviks, adalah disyorkan untuk terus mempunyai calitan diambil dari faraj atas (dikenali sebagai `vault smear’). Wanita yang telah mempunyai histerektomi tetapi tidak pernah mempunyai Pap smear juga harus mempunyai `vault smear’. Wanita yang mempunyai histerektomi separa, di mana serviks tidak dikeluarkan, masih perlu mempunyai Pap smear setiap dua tahun.

Ramai wanita tidak tahu apa yang jenis histerektomi mereka hidapi. Jika anda tidak pasti, ia adalah penting untuk mengetahui. Jika doktor anda tidak mempunyai rekod operasi, pemeriksaan dalaman atau sampel sel mungkin diperlukan.

Wanita yang cacat harus menjalani Pap Smear?

Ya, semua wanita dengan pangkal rahim yang pernah mengadakan hubungan seks adalah berisiko kanser serviks.

Bila saya harus berhenti menjalani ujian Pap Smear?

Jika anda adalah 70 tahun atau lebih dan mempunyai tahap yang normal pada ujian Pap Smear dalam tempoh lima tahun yang lalu, anda tidak perlu lagi untuk menjalani ujian Pap Smear, melainkan jika anda ingin berbuat demikian. Wanita yang berusia lebih 70 tahun yang tidak pernah menjalani Pap smear, atau mana-mana wanita yang ingin menjalani ujian Pap smear, boleh membuat temujanji dengan doktor.

No comments:

Post a Comment