Apa yang Anda Cari ?

Monday 22 September 2014

BAGAIMANA HENDAK MENJAYAKAN PENYUSUAN SUSU IBU SEPENUHNYA

Sekiranya anda berniat mahu menyusukan bayi anda sepenuhnya hingga 2 tahun, mari baca perkongsian tentang bagaimana hendak menjayakan penyusuan susu ibu sepenuhnya..


1. Menjaga pemakanan, susu yang dihasilkan merupakan hasil dari apa yang kita makan. Maka untuk menghasilkan kualiti susu pengambilan vitamin tidak boleh dipandang remeh. Ianya penting agar badan si ibu tidak mudah letih walau seharian bekerja ataupun bagi ibu yang tidak bekerja seperti ibu perlu vitamin bagi memastikan badan kita mendapat zat yang cukup. Ini kerana apabila si ibu itu mula letih dan tidak melakukan apa2 untuk mengatasi keletihan itu maka semakin lama si ibu ini pasti merasakan pengeluaran susu yang makin berkurang disebabkan badan tidak dapat berfungsi dengan baik dalam keadaan keletihan.


2. Banyakkan minum air...ini sering ditekankan oleh pakar nutrisi untuk bagi semua ibu yang menyusukan anak kerana susu itu sendiri adalah air maka mana datangnya susu jika bukan dari air yang kita minum? Ada seorang ibu ini merungut kepada ibu mengapa beliau merasakan tiada kesan ke atas tubuhnya walau telah mengambil vitamin. Maka ibu cuba membuat analisis dengan bertanya beberapa soalan asas....berapa banyak puan minum air sehari? "banyak" katanya. Boleh puan anggarkan berapa liter puan minum tanya ibu. Maka dengan yakin beliau menjawab," banyak saya minum iaitu 8 gelas sehari dan inipun jenuh hendak ke tandas membuang air kecil" ...Tersenyum ibu mendengar jawapannya. Sebagai ibu yang menyusukan anak, kita perlu minum sekurang2nya 2-3 liter sehari sedangkan ibu minum adakala 6-8 liter sehari pun doktor kata ibu tak cukup air. Ibu monitor pengambilan air dengan menyimpan air dalam beberapa botol air 2liter dan akan memastikan ibu minum sekurang2 3 botol sehari, alhamdulillah it works. Air ini penting kerana dengan banyak air, hati kita tenang, tidak mudah stress, tidak mudah melatah dengan menyalahkan perkara yang tida patut disalahkan...

3. Pengambilan booster sangat digalakkan namun perlu diingat beberapa perkara... booster atau kata lain pemangkin memerlukan asasnya. Apa yang dimaksudkan dengan asas?
Makan yang lengkap dan sempurna beserta air yang banyak barulah mendapat kesan yang betul dari pemangkin. Contoh pemangkin ialah alfalfa dan halba. Ibu dah pernah mengambil kedua2 ini dan kesannya ke atas susu hampir sama namun kesan ke atas anak berlainan sedikit. Berbuka dengan bubur lambuk yang mengandungi halba membuatkan Nasa mengalami cirit birit kerana halba adalah sedikit panas berbanding dengan alfalfa. Sepanjang berpuasa, mereka yang mengambil halba sebenarnya akan mengalami penghidratan yang lebih tinggi kerana sifat halba itu sendiri, sedikit sebanyak mempengaruhi pengeluaran susuibu. Berbeza dengan alfalfa, ianya dapat menyejukkan panas di dalam badan. Ada rungutan 2 dari 10 orang yang mengambil alfalfa mengatakan alfalfa tidak memberi kesan kepada pengeluaran susuibu...setelah di tanya dan dianalisis di dapati ibu2 ini menyusu anak ibarat melepaskan batuk di tangga. Mengapa ibu berkata demikian? Apabila di tanya kepada seorang ibu muda ini, pengambilan makanannya sangat ringkas... "Saya sarapan roti sekeping, lunch makan nasi tapi separuh pinggan maklum takut gemuk dan dinner saya ambil yang ringkas macam salad, burger McD atau roti. Air pula dalam 2 liter."...Bagaimana badan boleh mendapat khasiat yang cukup dengan diet sebegini? Ibu yang menyusu perlu makan banyak serta minum air yang banyak barulah badan mudah menghasilkan susu. Sebab itu ibu galakkan ibu lain yang menyusu makan sesuatu yang anda suka namun berpada2 juga di samping pengambilan vitamin agar makanan yang diambil dikhuatiri menjadi lemak tambahan kepada tubuh sehingga ibu itu boleh gemuk.

4. Kerapkan ke tandas untuk perkumuhan tubuh yang sihat. Pengambilan air yang banyak namun bilangan kekerapan ke tandas yang tidak selari dengan pengambilan air boleh mengakibatkan badan mengalami water retention. Apabila ini berlaku, seseorang itu dikatakan mempunyai risiko masalah buah pinggang atau kidney failure dan ini sangat bahaya untuk jangka hidup yang panjang.

5. Sabar, tabah dan istiqamah sangat penting dalam menentukan sesuatu kejayaan. Usaha tidak lengkap tanpa doa. Meningkatkan sesi mengepam sangat digalakkan dengan iringan doa, zikir dan selawat sambil mengepam dan sentiasalah mengucapkan syukur pada Allah atas setiap titisan susu yang keluar kerana sesungguhnya Allah akan sentiasa menambahkan nikmat dan rezeki kepada mereka yang bersyukur. Oh ya, ingin juga ibu kongsikan sesuatu yang ibu dapat dari hasil kajian ibu ke atas kes2 penyusuan , ibu yang mudah putus asa, cepat mengeluh, mudah tension atau stress terdiri daripada ibu2 yang kurang vitamin B Complex dalam tubuh mereka. Apabila ini terjadi mereka ini mudah melatah dalam perkara2 remeh sehinggakan dugaan kecil dari persekitaran menjadi satu isu besar...akhirnya ibu2 yang kurang vitamin B Complex ini mengambil langkah mudah berhentikan penyusuan susuibu.

Dengan itu kami di shaklee menyediakan set untuk ibu menyusu..
"INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN
DENGAN MENDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN
MODAL SERENDAH RM75 
PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSLUSIF KAMI"


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. 
FB : Ummi Hanifah Abd Halim 
Phone : 017-3725667 (sms/whatsapp) 
Email : tollgategirl@yahoo.com 
* COD - Saujana Utama; Puncak Alam; Alam Budiman; Sri Pristana; Sungai Buloh; Desa Coalfield; Sunway Kayangan; sepanjang jalan batu Arang dan pos laju ke SELURUH MALAYSIA

No comments:

Post a Comment